Jan Michael who the f....??
fra www.janmichael.dk

Jan Michael Rasmussen blev født i Skagen i 1956 af musikalske forældre, og faderen fik ham hurtigt gjort frygtelig musikinteresseret. Far Frede havde sit eget orkester Poptrioen ,som spillede til gammeldags baller og fester gennem mange år, og hjemme blev spillet mange forskellige genrer. Lige fra popmusik fra 40-50-og 60érne, og især country and westernmusik var populært i det lille hjem i Skagen. Især var lille Jan Michael helt vild med steelguitar og hawaiiguitarmusik, og bed et kraftigt mærke i den musik som havde disse elementer, sammen med den 5-strengede bluegrassbanjo og mandoliner.


 

Som helt lille - omkring 3årsalderen, begyndte han at spille på trommeslagerens trommer når de stod hjemme hos dem, og allerede som 7 årig begyndte han at spille lidt på sin fars tunge tunge Hoyer Jazzguitar.

Som 8 årig fik han en vind og skæv Egmontguitar af sin ældre fætter Erik. Den var lidt nemmere at spille på, men i sin klasse i skolen var de i 1967 i tredje klasse ved at danne et orkester som hed The Rolling Tunes.

 

 

 

Med Peter Lykke Henriksen på Teiscoguitar og sang, Kalle Malin på tamburin og sang, John Pedersen på Teiscoguitar og kor og lille Jan Michael på trommer. Dette var starten på den udfarende del, og dette fortsatte frem til 1968 hvor vi efter et sæt på lastbilscenen i sygehusskoven i Skagen, skulle ned af scenen. Som trommeslager kom Jan Michael jo sidst ud, og der stod kun en køkkenklapstige til at gå ned af, og den person som havde siddet på det nederste trin og holdt igen da de andre forlod scenen, var nu gået hen for at købe sig en ispind så da Jan Michael trådte ud på stigen, forsvandt den simpelthen under ham, og han fik foden mellem to trin og vred den en helt omgang rundt, det kostede 5 brud i foden, og hans karriere som trommeslager. Derfor måtte han nu forsætte med guitaren, hvilket han så har gjort siden.

I starten spillede han mest alene, men senere meget sammen med sin fætter Rudi som han spillede sammen med i flere år.

-politisk underholdning! - Dette var skrevet på vores visitkort fordi vi spillede alle Benny Holst's sange selv vi ikke forstod det politiske i sangene


Senere Autumn Rain fra Skagen, dette var en fremragende gruppe, hvor man blandt andet benyttede sig af 5 stemmigt sang i høj klasse, nu afdøde Chris Pedersen kunne lave en fin falset, og var et unikum på mundharpe og 12 strenget guitar med hul i siden... Her spillede Jan Michael også mandolin, 5 str. Banjo, tinwhistle og selvfølgelig guitar

 Autumn Rain var en berømt vokalgruppe I det nordjyske, med medlemmerne Michael Münster, nu afdøde Chris Pedersen, Lars Brun, Martin Lykke og Jan Michael. Martin Lykke med hvem han spillede duo i mange år, faktisk næsten 10 år…Sammen med ham dannede de Martin Lykke Band hvor også Per Rasmussen, en gudbenådet guitarist var med. Per blev senere headhuntet af Kim Larsen til Bellamy.

 

Jan Michael har gennem alle årene lejlighedsvis og i mere udbredt grad, også optrådt alene med sin guitar,

og underholdt folk med sine fremragende fortolkninger af kendte og ukendte folkesange, både danske, norske, engelske, skotske, irske, amerikanske og australske. Også hans egne kompositioner var populære, hans fine lyrik især med linier som “ tiden er gået i stå, men jorden drejer endnu..”( Sang til følelser -Jettes sang, som kan bestilles her på singlen med Skagensvalsen)

Billedet her til højre viser en ung men træt Jan Michael efter en længere turne med Fisker-Thomas i 1977. Det var ikke sund mad der stod på programmet dengang…

 

Fra 1975 til 1982 spillede han med FiskerThomas og var med i den store periode hvor de rejste land og rige rundt og var berømte og lå nummer et på dansktoppen med Fra Halifax til Spanien-sangen.

 

 

Sideløbende med FiskerThomas, havde Lars og Jan Michael nogle duoarrangementer, hvor de spillede irske og skotske folkesange med stor indlevelse. Folk var ellevilde skrev pressen om de to troubadourer, og aviserne i Nordjylland lavede portrætter af de to som jo ellers var på sidelinien , når de spillede med Thomas. Her ses de to i højt humør- bemærk de slanke linier…


J
an Michael spillede også sammen med Thomas´s datter Inger Toghøj gennem flere år, hvor det var nordiske viser som stod højest på listen.

 

Han har også bygget sig to forskellige pedalsteelguitarer med mindre held, lært sig at spille bluegrassbanjo med hjælp fra Sammy Lynch fra Irland samt andre fra den tidsepoke hvor folkemusikere fra hele verden valfartede til Skagen for at deltage på Skagen Visefestival.

Jan Michael er i øvrigt den eneste musiker som har spillet på alle de seksten første festivaler i Skagen, men har dog ikke været der siden 1987 da han bor på Fyn nu, og har arbejdet på Midtfynsfestivalen som praktisk talt ligger eller lå, i hans baghave.

Jan Michael har spillet på festivaler over hele landet, Gilleleje, Midtfyn, Tønder og Skagen, og en enkelt gang i den spæde start på RoskildeFestivalen,(-her blev de kørt ind bag scenen i tourbussen, fik en øl, spillede en time plus tre ekstranumre, fik en øl til, steg på bussen igen og kørte videre til næste job på Sydsjælland samme aften- men de var der…), Countryfestivalen i Nordborg på Als hvortil han blev fløjet i privatfly for at kunne nå at komme på scenen i tide, og med Stand & Deliver har de også deltaget i Countrymelodigrandprix hvor de blev nummer to.

I 1986 købte han sin første pedalsteelguitar af Flemming Fiol. og ud over selv at finde ud af at spille på den, fik han telefonisk assistance fra Flemming Fiol og ikke mindst Nils Tuxen som kunne finde på at ringe ham op klokken 23 om aftenen fra hjemmet i Hamburg, for lige at tale videre om et og andet han havde drøftet med Jan Michael ved et tidligere møde. Tuxen var også flink til at give ham forskellige node- og tabulaturmaterialer og noder, når de spillede de samme steder. Tak for det Nils din hjælp var uundværlig for mig..

På et tidspunkt i denne periode var Jan Michael en af de bedste praktiserende steelguitarister i Danmark….Nils Tuxen var den bedste i verden…

 

Med denne steelguitar MSA og hans 5-strengedeWashburn banjo og min Gibson guitar, spillede de land og rige tyndt med countryorkestret Stand & Deliver, og slog et stort slag for countrymusikkens unbridles før det var accepteret at spille denne slags musik.

Stand & Deliver var dannet af Kim Geertsen og Jan Michael som siden 1986 havde spillet som en duo gennem mange år. Det startede i Danmarks Radio i 1986 19 november i et program som hed Musikhjørnet, og da det var dengang man kun havde en Tv-kanal i Danmark, så alle jo det program som sendtes en lørdag aften klokken 20 oo primetime. Det gav mange job at aviserne dagen efter udråbte os til at blive noget stort.

Stand & Deliver indspillede i 1995 en Cd Blow on chilly wind til en konkurrence i Nashville USA, hvor den blev nomineret som deltager i en konkurrence som bedste countryindspilning i verden, med nummeret Weekends outlaws som var skrevet af Kim Geertsen og musikken lavet i fællesskab på en øveaften. Blandt de andre deltagere var, Sweathearts of the Rodeo som er en af de helt store amerikanske countrybands fra den tid ( 1996 ) og BellamyBrothers- som jo så vandt, men vi blev nummer to!!!! Så vi var meget stolte og var da også inviteret til nomineringsfest i Nashville men havde ikke råd til at tage derover. Der blev lavet en cd med de nominerede numre fra konkurrencen og den passer han godt på.

Jan Michael har også været at finde på harmonikatræfs, bl.a. i Lundeborg hvor hans far Frede spillede sammen med Sigmund Delhi fra Norge, som er en af verdens dygtigste harmonikaviruoser. Han inviterede Jan Michael til at spille guitar og 5 strenget for sig på flere jobs, hvor Frede spillede kontrabas og tamburin.

Som tak for denne oplevelse, inviterede Stand & Deliver Sigmund til at spille med i Silkeborg efter SCC´s Countryfestival hvor Stand & Deliver spillede til musiker og medhjælperfesten to år i træk. Her spillede Sigmund cajun for fuld udblæsning og havde et par unge fattige russiske spillemænd med som ekstragevinst- den ene en fremragende violinist som kunne spille alle de kendte nyere countrynumre til UG.

I starten af halvfemserne, spillede han flere jobs me d Ingvar Frydkjær, som han tilfældigt mødte på en bar i Skagen hvor Ingvar spillede, og Jan Michael kunne som sædvanligt ikke lade være med at snuppe guitaren og blande sig i mandens optræden. Heldigvis swingede de godt sammen, og havde efterfølgende flere jobs i blandt andet Odense, Nyborg, Svendborg og Rudkøbing…Jan Michael mindes stadig i Odense hvor nogle fulderikker smed et stort kanonslag ind ad en sidedør som eksploderede i luften mellem de to mens de sad og spillede Beatlesnummeret Help.. De kunne ikke høre i flere minutter efter…men havde dog samme hyletone i ørene.

Fra 1994 dannede Jan Michael, Jens Bækkelund og Kenneth Aagaard Madsen danse-/festorkestret “Det´Biedels” som spillede mange jobs i perioden indtil 2003 hvor de ændrede navn til Jan Michaels Orkester, da de blev trætte af altid at skulle forklare folk at det var stavet anderledes og at vi ikke Kun spillede Beatlesmusik.

 

Måske ændre de snart tilbage til det gamle navn, for folk spørger efter dem under det gamle navn….

Siden da har de kunne fås som en trio, duo eller på det seneste også Jens Bækkelund alene, men også Jan Michael planlægger nu at begynde med singlejobs, hvor han vil åbne mulighed for en underholdningsaften med folk-og countrymusik, eller en ren dansemusik aften, hvor han ved hjælp af teknik vil spille alle instrumenter og synge samtlige kor selv! Alt kan jo lade sig gøre i dag, og folk har ikke altid råd til “hele svineriet” selv om dette selvklart er nummer et med hensyn til kvalitet og indhold. Det vil dog fortrinsvis blive selvindspillede akkompagnementer i stedet for MIDIfiler indkøbt til lejligheden. Jan Michael vil selv indspille sin baggrundsmusik, så er der kun ham selv at diskutere med hvis der er noget han er utilfreds med..

 

Jan Michaels teknikpå sine instrumenter, er opnået gennem masser af træning gennem årene og et utroligt musikalsk øre  som ifølge sangpædagogerne nærmere sig totalgehør.

 

Sin guitarteknik blev til af en blanding af lidt undervisning af Benny Holstsom han har set meget op til lige siden sin barndom, da han er i familie med ham lidt ude, men Benny var flink og lære ham sin crosspickingteknik en dag på Jan Michaels gamle barndomsværelse i 1972 hvor han besøgte Jan Michaels forældre i Skagen.

Det er i øvrigt denne teknik Jan Michael bruger når han spiller ragtime, hvilket han også kan.

Han lærte også en del ved på festivalerne i Skagen at spille sammen med folk som ErikGrib, Lasse Helner(som han har indspillet med på FiskerThomaspladen Tro Håb og Kærlighed fra 1977), Vin Garbutt, Alex Campbell

 

Alex Campbell Big Daddy of Folk som han også spillede sammen med i mange situationer, Jens Memphis som han spillede nogle duojobs med sideløbende med FiskerThomasperioden ,

 

 

Ralph McTell, som lærte ham at spille Streets of London helt rigtigt en dag ved en festlig komsammen hos Ole og IngerToghøj i Skagen og mange flere. Her kan nævnes i flæng, Bert Jansch, Kræn Bysted, Clancy Brothers, Dubliners, Tom Paxton, Derrol Addams, Erik Grip, Fynsk Harmoniforvirring, Sand på gulvet og Buffy Saint Marie, Joan Baez, Poul Dissing og mange flere.

Erik Kramshøj sagde i en Folknyt udsendelse I 1978 at han var blandt de bedste guitarister i Danmark, og man kunne fornemme mange af andre guitaristers teknik i hans helt egen, hvilket han er dem dybt taknemmelig for i dag. Samme teknik er han i gang med at lære sin datter Julie  som er meget lærenem. Hans to andre sønner ( Kristian og Henrik) er også musikalske, men dog ikke udøvende.

En af de største musikalske oplevelser var da han sang Yesterday sammen med selveste Paul McCartney- godt nok sammen med 40000 andre, men det var fedt……Det håber han også at Paul synes !

Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE